Személyautók és Crossoverek Haszongépjárművek és egyterűek
A Mercedes-Benz A-osztály új generációja

Egy új generáció ritmusa

Az új A-osztállyal friss fejezetet nyit a Mercedes-Benz a kompakt szegmensben: a design kifejezetten emocionális, a 80 kW (109 LE) - 155 kW (211 LE) teljesítményű motorok nagyon hatékonyak, emissziójuk 98 g CO2/km-nél kezdődik, az alaktényező pedig a kategória legjobbja, 0,27. Az is egyértelmű, hogy a biztonság nem pénzkérdés a Mercedes-Benznél – alapfelszerelés többek között a COLLISION PREVENTION ASSIST vezetőtámogató berendezés. A magyarországi árak regisztrációs adóval 6.824.000,- Ft-nál kezdődnek (A 180 BlueEFFICIENCY).

„A Mercedes-Benz a világ egyik legdinamikusabban fejlődő prémiummárkája. Az új A-osztály fontos mérföldkő ebben“, jelentette ki Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatója és a Mercedes-Benz Cars vezetője. „Ritkán kezdhetnek az autófejlesztők „teljesen tiszta lappal”. Mérnökeink és formatervezőink meggyőzően használták ki ezt az esélyt.“
Design: a leghaladóbb a kompakt osztályban

Első pillantásra szembe ötlik az elődjénél 160 milliméterrel alacsonyabb új A-osztály dinamikus designja. Következetesen érvényesül a szériában a „Concept A-CLASS“ radikális formanyelve: az új A-osztály a Mercedes-Benz aktuális designstratégiájába illik, mint egyéni karakterű kétterű autó, sportosan emocionális külsővel, erős értékhatással.

„Hallatlanul élvezetes munka és nagy kihívás volt a kompakt osztályban érvényre juttatni a Mercedes-Benz új, dinamikus stílusát“, mondta Gorden Wagener, a Mercedes-Benz design-főnöke. „Tipikus Mercedes az A-osztály szoborszerű formája. Karaktervonalai, különösen az oldalán, rendezetté és feszültséggel telivé varázsolják.“
Határozott élek és feszített felületek, homorú és domború elemek összjátéka ad jellegzetes fényhatásokat. Jellegzetes a hosszú orr-rész erős nyilazása, az egyéni fényszóró, a központi csillagos, dupla lamellás hűtőmaszk és a két oldalsó légbeömlő. A lejtős oldalvonal elől fut ki. Fontos eleme a koncepciónak a fényszóró formája és funkciója: a búra alatti világító modul és fénydiódák éjjel-nappal „fáklya-hatást” keltenek.
A sima és feszes tetőn észrevehető a dinamikus forma és a kiváló áramvonalazás összjátéka. A láthatatlanul valamennyi antennát magában foglaló tetőspoiler sportosan folytatja a felületet, és rendezetté teszi a tetőrészt.
A széles fart konvex és konkáv felületek és élek játéka uralja. A széles lámpák az izmos vállat folytatják, erősítve a vízszintes tagolást. A világítást fénysávok és fénydiódák biztosítják. A lámpák felülete egyben a légáramlás kilépő élét képezi.

Utastér: ötszemélyes, erős értékhatással

Minőségi ugrást képvisel az A-osztály utasterének anyaga és designja, sajátos formanyelvvel. Valamennyi dekorációs felület galvanizált, hűvös tapintású, gondos részletkidolgozással és egyöntetű látvánnyal.
Galvanizált az öt körműszer gyűrűje is, akárcsak a szellőzőké. A levegő irányát a repülőgép-turbinára emlékeztető, krómozott betét szabályozza. A szabadon álló kijelző fekete zongoralakk-hatású árnyékolót és ezüstös keretet kapott.
A kombinált műszer két nagy műszerének aljában egy-egy kisebb kapott helyet, mutatójuk alaphelyzetben „6 órán” áll. A mutatók betétje fehér, de a sportos Urban és AMG Sport kivitelé piros, ezüstös számlappal és pepita zászlós optikával. A háromküllős kormánykeréken 12 gombot és egy galvanizált díszítőelemet találunk.
Már a méretek is sejtetik, hogy az új A-osztály egy sportos, mély súlyponthelyzetű, meredek farú modell: tökéletesen illeszkedik az útra (hosszúság/szélesség/magasság 4.292/1.780/1.433 milliméter). A más koncepciót képviselő elődjénél 160 milliméterrel alacsonyabb.

Az A-osztály ötüléses, hátul hárman férnek el, de a sportos kialakítás miatt olyan, mintha két egyedi ülés lenne ott. A csomagtér, VDA-norma szerint, 341 liter, de a hátsó üléstámlák ledöntésekor 1157 literesre nő. A támla valamennyi modellben 60:40 arányban osztva dönthető. A csomagtér szélessége a kerékdobok között 1050 milliméter.
Modellprogram: fiatalos és egyedi

Klímaberendezésével, Audio 5 USB-jével, négy elektromos ablakemelőjével, menetfény-asszisztensével és multifunkciós kormánykerekének 12 gombjával eleve gazdagon felszerelt az A-osztály. Az „Urban“, „Style“ és „AMG Sport“ felszereltség, a három design-csomag („Night“, „Exklusiv“ és „AMG Exklusiv“), illetve a sokféle extra pedig minden további igényt kielégít.

Vannak a magasabb kategóriákból ismert felszerelések is, mint az Intelligent Light System, az elektromos első ülések memória-funkciója, vagy az ARTICO bőrutánzattal bevont műszerfal (az Exklusiv-csomag része). Mindhárom kivitelben bármelyik motorral kombinálható az integrált fejtámlájú, kontrasztvarrásos első sportülés.
A fiatal célcsoportot szólítja meg a piros designos biztonsági öv (kapható 2012 decemberétől) vagy az ezüst számlapos, piros mutatójú műszerezés (Urban és AMG Sport, illetve Exklusiv- és AMG Exklusiv-csomag).
„Az új A-osztály egy új generáció ritmusa a Mercedes Benznél“, hangsúlyozta Dr. Joachim Schmidt értékesítési és marketingvezető. „Mérce lesz a kategóriájában, és hozzájárul növekedésünkhöz.“
Hajtómű: nagyobb teljesítmény, alacsonyabb fogyasztás

Benzin- és dízelmotorok széles választéka elégít ki minden igényt, a hatékonyság és a környezetkímélet új csúcsértékeivel: az A 180 CDI kilométerenként mindössze 98 g CO2-t bocsájt ki. Az A 220 CDI (2012 decemberétől kapható) már ma teljesíti az Euro-6 normát, amely csak 2015-től lesz kötelező. Az új A osztály valamennyi motorjához széria az ECO Start-Stop funkció. Az új hatfokozatú sebességváltó mellett választható a komfortot és a sportosságot különleges módon egyesítő 7G-DCT duplakuplungos automata is. Az új A-osztály mérlege az elődhöz képest 26 százalékot elérő fogyasztáscsökkenés jóval nagyobb teljesítménnyel.

Dízelmotorok: három hatékony teljesítményfokozat

Az új OM 607 alapmotor teljesítménye 80 kW (109 LE), nyomatéka 260 Nm, fogyasztása manuális sebességváltóval 3,8 liter per 100 km, ami megfelel 98 g CO2/km-nek. A javulás 22 százalék a 60 kW (82 LE) teljesítményű A 160 CDI elődmodellhez képest, amely 4,9 litert fogyasztott. Ennél többet, 25 százalékot javított az új A 220 CDI csúcs-dízel: 125 kW-os (170 LE), 350 Nm-es, és a fogyasztása, duplakuplungos 7G-DCT automatával csupán 4,3 liter/100 km (ideiglenes adat). Elődjének, az A 200 CDI-nek az adatai: 103 kW (140 LE), 5,7 liter, 149 g CO2/km.
Benzinmotorok: turbós és közvetlen befecskendezésű
Jó példa az eddigi és az új A 200 összehasonlítása: az újonc 115 kW (156 LE) teljesítménye és 250 Nm nyomatéka fölényes dinamikát nyújt, ám az 5,4 liter/100 km fogyasztás (127 g CO2/km – a 7G-DCT adatai) 26 százalékkal kisebb az elődénél (100 kW, 185 Nm, 7,4 l/100 km, 174 g CO2/km). Sokkal hatékonyabb lett az új csúcsmodell is (155 kW (211 LE, 350 Nm), amelynek fogyasztása 6,1 liter, CO2-emissziója pedig 143 g.
Mindebben szerepet játszik a váltómű optimális áttételezése, a kiváló áramvonalazás (cw 0,27) és egy sor további tökéletesítés is.

Futómű: agilitás és kulturált sportosság

A kulturált sportosság maximális agilitást jelent, a márkára jellemző biztonságérzettel, tökéletes menetstabilitással és nagyfokú menetkényelemmel. Az új A-osztály futóműve négy-lengőkaros hátsó felfüggesztést, asszisztens-funkciókkal ellátott elektromechanikus szervokormányt és kiterjesztett kipörgésgátlójú („Extended Traction Control“ - XTC) ESP®-t tartalmaz. Fejlesztésében felhasználták a számítógépes és próbapadi szimulációt is.

Az A-osztály dinamikus viselkedésének jók az előfeltételei: súlypontja 40 milliméterrel, ülése 178 milliméterrel van lejjebb az elődénél. Új a hátsó híd, amelyben kerekenként három kereszt- és egy hosszlengőkar veszi fel az erőket. A kerékagy és a rugótartó lengőkar alumíniumból készül, ami csökkenti a rugózatlan tömeget.
Háromféle futómű-hangolás kapható: a komfortos, az opcionális sportfutómű, (menetdinamikai csomaggal vagy az AMG Sport kivitelhez), illetve az A 250 Sport nagy teljesítményű „engineered by AMG“ futóműve. Közös jellemzőjük, hogy csekély a kanyardőlés, illetve elinduláskor a felemelkedés. Az alulkormányzottság csökkenésének köszönhetően kevesebbet kell forgatni a volánt, és precízebb a kormányzás. Erős tempóban vett kanyarokból kigyorsítva tovább javítja a helyzetet az „Extended Traction Control“ (XTC) kipörgésgátló: az ESP® stabilizáló nyomatékot kelt a belső íven futó első és hátsó keréken.

Biztonság a legmagasabb szinten

Újdonságként a kompakt osztályban az A-osztályban széria a radaralapú ütközésfigyelmeztető rendszer adaptív fékasszisztenssel, amely csökkenti az utoléréses baleset veszélyét. A COLLISION PREVENTION ASSIST optikai és akusztikai jelzést ad az esetlegesen nem figyelő autóvezetőnek a felismert akadályok előtt, és a lehető legpontosabb fékezésre készíti elő a fékasszisztenst. A fékezés azonnal elkezdődik, amint a vezető megnyomja a pedált.
„Ebben a kategóriában az új A-osztályé a legmagasabb biztonsági standard“, hangsúlyozta Prof. Dr. Thomas Weber, a Daimler kutatási- és a Mercedes-Benz Cars fejlesztési vezetője.
A biztonság demokratizálását egész sor asszisztens-rendszer szolgálja, amelyeket magasabb osztályokból vettek át, illetve fejlesztettek tovább az A-osztály részére:
• adaptív távfény-asszisztens
• holttérfigyelő- és sávtartó rendszer
• ATTENTION ASSIST (alapfelszerelés)
• táblafelismerő rendszer
• parkolást segítő rendszer
• fék-megtartó funkció
• lejtmeneti asszisztens
• LINGUATRONIC
• tolatókamera
• DISTRONIC PLUS

Premier a kompakt osztályban: először kapható a PRE-SAFE®

Ebben a kategóriában újdonságként áll rendelkezésre az A-osztály megelőző utasvédelme, a PRE-SAFE®. Ezáltal tovább demokratizálódik a 2002-ben az S-osztállyal bemutatkozó rendszer. Lényege, hogy kritikus menethelyzetben, illetve bizonyos asszisztens rendszerek hatására, megfeszíti a biztonsági öveket, becsukja az ablakokat és a tolótetőt, és a visszatartó rendszerek számára optimális helyzetbe hozza a memóriás, elektromos utasülést.
Karosszéria: stabil alap és intelligens védelem
Az új A-osztály teljesítette a márka szigorú törésteszt-programját, amely a típusbizonyítvány elnyeréséhez nemzetközileg előírt harminc ütközési konfiguráción kívül kilenc saját próbát is tartalmaz, többek között tetőre zuhanást és oszlopnak ütközést. Sértetlen maradt az utastér akkor is, amikor a Mercedes-Benz egy jövőbeli, nagy kategóriájú limuzinjával ütköztették össze az autót.
Igazi családi autóvá teszik az A-osztályt a belső biztonsági berendezések. A hátsó utasok biztonságáról övfeszítő, överő-határoló és öv-magasságállító gondoskodik, alapfelszerelésként a külső helyeken. Hátsó oldallégzsákot kívánságra építenek be. Az újszerű első oldallégzsákok lefedik a medencét és a teljes felsőtestet. Az emberek fejét széria függönylégzsák óvja.

Átfogóan integrált iPhone®

Az iPhon® teljes integrálása az autóba és a forradalmi grafikai design jóvoltából otthonosan érzik magukat a Facebook-generáció tagjai az új A-osztályban. A Facebook, a Twitter és további közösségi médiumok mellett a „Drive Kit Plus für das iPhone®“ (tartozékként kapható szeptembertől és extraként előreláthatólag 2013 első negyedétől), a Daimler alkalmazás-koncepciójával együtt, a digitális életstílus további szolgáltatásait és tartalmait hozza be a járműbe. Egyik fénypontja a fejlett Garmin navigátor, Internet-alapú, valósidejű útinformációval, online-célkereséssel és háromdimenziós térképábrázolással.
A „Drive Kit Plus für das iPhone®“ már az Audio 20 CD készülékkel is használható, amely dupla vevőt, MP3-képes CD-játszót, Bluetooth® kihangosítót és Audio-Streaminget tartalmaz. A színes képernyő átlómérete 14,7 centiméter, rajta a„Cover Art“ funkció jóvoltából láthatók az éppen lejátszott zenei album címei megfelelő adattárolás esetén.
A Becker® MAP PILOT egy jutányos, utólag is beépíthető, háromdimenziós navigátor az Audio 20 CD-hez. Célpontot beadni hangutasítással vagy az ösztönösen használható kezelőfelületről lehet. A szabad piacon kapható készülékekhez képest előnye a központi felületről és az Audio-20-CD képernyőjéről történő integrált kezelés, a rejtett elhelyezés a kesztyűtartóban, és a frissítés lehetősége egy internetes portálról.
A COMAND Online multimédia-rendszer mobiltelefonos kapcsolatot teremt az Internethez és a Mercedes-Benz különböző mobil szolgáltatásaihoz. Ide tartozik a Google időjárás-jelentés és célkeresés, valamint az a lehetőség, hogy le lehet tölteni az előzőleg asztali számítógépen a Google Maps segítségével konfigurált útvonalat. Újdonság a „News“ alkalmazás, amellyel politikai, gazdasági és műszaki híreket lehet online lehívni az autóba. Ezek menet közben is jól olvashatóan jelennek meg.

Tartós siker: a Mercedes-Benz A-osztály

Az A-osztály generációkon keresztül bizonyult értékesítési sikernek. Egyedülálló koncepciójával az 1997-es piaci bevezetés óta egy új járműjelleg úttörője és a kompakt szegmens előrevivője. Pusztán a 2005-ben indított második generációból több mint egymilliót vásároltak világszerte.